آزمایش زگیل تناسلی مرد – زن (HPV) در آزمایشگاه بهارستان

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که با ویروس HPV منتقل می‌شود.

این ویروس بیش از ۱۰۰ نوع دارد و می‌تواند باعث ایجاد زائده‌های برجسته و توپر گوشتی شکل در نواحی تناسلی و مقعدی مردان و زنان شود. این زائده‌ها ممکن است خارش، سوزش، درد، خونریزی و عفونت ایجاد کنند.

همچنین این ویروس می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌های مختلف در نواحی تناسلی و دهانی شود.

آزمایش HPV

چرا باید آزمایش HPV انجام داد؟

آزمایش HPV یک روش موثر برای تشخیص ابتلا یا عدم ابتلا به این ویروس است. این آزمایش می‌تواند نشان دهد که آیا شما با یکی از انواع خطرناک این ویروس که می‌تواند سرطان‌زا باشد آلوده شده‌اید یا خیر.

این آزمایش به شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم اقدامات پیشگیرانه و درمانی را انجام دهید و از پیشرفت بیماری و انتقال آن به دیگران جلوگیری کنید.

آزمایش HPV به خصوص برای زنان بالای ۳۰ سال توصیه می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در این سنین بیشتر است. این آزمایش معمولا همراه با آزمایش پاپ اسمیر انجام می‌شود که برای یافتن تغییرات سلولی در دهانه رحم بکار می‌رود. این دو آزمایش مکمل یکدیگر هستند و می‌توانند با دقت بیشتری سرطان دهانه رحم را تشخیص دهند.

علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی

علائم زگیل تناسلی ممکن است چند هفته تا چند ماه بعد از ابتلا ظاهر شوند. برخی از علائم شایع زگیل تناسلی عبارتند از:

علائم شایع زگیل تناسلی:
  • وجود زائده‌های برجسته، سفت و توپر گوشتی شکل در اطراف ناحیه تناسلی و مقعد به شکل تک زگیل‌هایی پراکنده و ریز و یا برآمدگی‌های بزرگ‌تر به شکل خوشه‌ای و متمرکز. رنگ زگیل‌های تناسلی مردان و زنان، غالبا به رنگ پوست است ولی در برخی موارد ممکن است تیره‌تر یا روشن‌تر از رنگ پوست فرد باشد.
  • در افرادی که رابطه جنسی دهانی داشته‌اند، این زائده‌ها ممکن است در اطراف نواحی دهان، زبان، لب‌ها و گلو ایجاد شده باشد.
  • گاهی احساس خارش و سوزش در محل زائده‌ها احساس می‌شود.
  • وجود رطوبت و ترشح در محل زائده‌ها
  • اگر زائده‌ه‍ا در مسیر مجاری ادراری قرار گرفته باشند، می‌توانند باعث ایجاد خونریزی، بروز درد و انسداد مجاری ادراری شوند.

عوامل ابتلا به زگیل تناسلی

عواملی که می‌توانند احتمال ابتلا به زگیل تناسلی را افزایش دهند عبارتند از:
  • افرادی که بیش از یک شریک جنسی دارند یا داشتن شریک جنسی که بیش از یک شریک جنسی داشته باشد
  • افرادی که در سنین پایین فعالیت جنسی را شروع کرده اند.
  • افرادی که مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند.
  • افرادی که تجربه ی تجاوز جنسی در زندگی خود داشته اند.
  • نوزادانی که مادر آنها به ویروس HPV مبتلا است.
  • افرادی که سیستم ایمنی بدنی آنها بسیار ضعیف است. مثل مبتلایان به ایدز.
  • افرادی که به سایر بیماری های STD یا آمیزشی مبتلا هستند.
  • افرادی که به انواع سرطان‌ها و عفونت‌ها مبتلا هستند.
  • افرادی که عمل‌های پیوندی داشته اند و عضو جدیدی دریافت کرده‌اند.
  • افرادی که بیش از اندازه از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرده‌اند و غیره.

روش‌های تشخیص زگیل تناسلی

برای تشخیص زگیل تناسلی می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

روش‌های تشخیص:
  • معاینه فیزیکی: پزشک می‌تواند با معاینه دقیق نواحی تناسلی و مقعدی زائده‌های زگیل تناسلی را شناسایی کند. گاهی پزشک ممکن است از یک آینه بزرگتر یا یک عدسی بزرگنمایی برای مشاهده بهتر استفاده کند.
  • تست پاپ اسمیر: این تست برای زنان انجام می‌شود که در آن پزشک با یک پنس یا یک قلم مویی نمونه از بافت دهانه رحم می‌گیرد و آن را برای بررسی زیر میکروسکوپ به آزمایشگاه می‌فرستد. این تست می‌تواند نشان دهد که آیا زن به ویروس HPV مبتلا است یا خیر و آیا دچار تغییرات پیش‌سرطانی یا سرطانی در بافت دهانه رحم شده است یا خیر.
  • روش مولکولی: این روش برای مردان و زنان انجام می‌شود که در آن پزشک با یک پنبه یا یک قلم مویی نمونه از نواحی تناسلی می‌گیرد و آن را برای بررسی DNA ویروس HPV به آزمایشگاه می‌فرستد. این روش می‌تواند انواع مختلف ویروس HPV را تشخیص دهد و میزان خطر آنها را نشان دهد.

چگونه از زگیل تناسلی پیشگیری کنیم؟

بهترین راه پیشگیری از زگیل تناسلی اجتناب از رابطه جنسی با افراد مبتلا یا ناقل این ویروس است.

اما اگر قصد داشته باشید رابطه جنسی داشته باشید، باید از روش‌های زیر استفاده کنید:

روش‌های پیشگیری:
  • استفاده از کاندوم در هر بار رابطه جنسی. کاندوم می‌تواند از انتقال ویروس از طریق تماس با مایعات تناسلی جلوگیری کند، اما نمی‌تواند تمام نواحی تناسلی را پوشش دهد و برخی از زگیل‌ها ممکن است در نواحیی باشند که کاندوم پوشش نمی‌دهد.
  • انجام آزمایش تشخیصی برای بررسی وجود ویروس HPV در خود و شریک جنسی خود. این آزمایش می‌تواند با گرفتن نمونه از خون، ادرار، مایعات تناسلی یا بافت‌های تناسلی انجام شود. اگر نتیجه آزمایش مثبت بود، باید از رابطه جنسی خودداری کنید تا از انتقال ویروس به دیگران جلوگیری کنید.
  • دریافت واکسن HPV. واکسن HPV می‌تواند از ابتلا به برخی از انواع پرخطر ویروس HPV که می‌توانند باعث سرطان شوند، جلوگیری کند. این واکسن برای هر دو جنس مرد و زن توصیه می‌شود و معمولا در سنین ۹ تا ۲۶ سال تزریق می‌شود. این واکسن نمی‌تواند از انواع دیگر ویروس HPV یا زگیل‌های تناسلی که قبلا ایجاد شده‌اند، جلوگیری کند.

چگونه زگیل تناسلی را درمان کنیم؟

زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و هدف از درمان آن کاهش علائم و احتمال انتقال آن به دیگران است. روش‌های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد که بسته به شدت، موقعیت و تعداد زگیل‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از روش‌های درمان زگیل تناسلی عبارتند از:

روش‌های درمان
  • استفاده از داروهای موضعی. این داروها می‌توانند به صورت کرم، ژل، محلول یا پلاستر باشند که روی زگیل‌ها مالیده می‌شوند. این داروها می‌توانند باعث سوزش، خارش، تحریک یا التهاب پوست شوند و باید با دقت و طبق دستور پزشک استفاده شوند.
  • انجام روش‌های فیزیکی. این روش‌ها شامل لیزردرمانی، کرایوتراپی، سوزاندن با الکتروکوتر یا عمل جراحی است که با هدف برداشتن یا نابود کردن زگیل‌ها انجام می‌شوند. این روش‌ها ممکن است باعث درد، خونریزی، عفونت یا بی‌حسی موقت شوند و باید توسط پزشک متخصص انجام شوند.
  • انجام درمان خانگی. این روش شامل استفاده از مواد طبیعی مانند سیر، سیب، سرکه سفید، آلوئه ورا، روغن درخت چای یا روغن نعناع است که روی زگیل‌ها مالیده می‌شوند. این روش‌ها ممکن است کمکی به درمان زگیل‌ها نکنند و گاهی می‌توانند باعث تحریک یا آسیب به پوست شوند و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک استفاده شوند.

کجا می‌توانید آزمایش زگیل تناسلی را انجام دهید؟

پاسخ این است که شما می‌توانید این آزمایش را در هر آزمایشگاه تشخیص پزشکی که دارای مجوز و تجهیزات لازم باشد، انجام دهید.

اما اگر شما در منطقه سرآسیاب زندگی می‌کنید، ما به شما آزمایشگاه بهارستان را پیشنهاد می‌کنیم. آزمایشگاه بهارستان یکی از بهترین و مجهزترین آزمایشگاه‌های منطقه سرآسیاب است که با کادری متخصص و مجرب، خدمات تشخیصی با کیفیت و دقیق را به شما ارائه می‌دهد.

آزمایشگاه بهارستان دارای دستگاه PCR برای تشخیص ویروس HPV است که این دستگاه با استفاده از تکنیکی پیشرفته، قادر است که ویروس را با حساسیت و صحت بالا شناسایی کند و نوع و خطر آن را مشخص کند.

اگر شما یا همسرتان علائم زگیل تناسلی دارید یا مشکوک به ابتلا به این عفونت هستید، همین امروز می‌توانید نوبت خود را برای انجام آزمایش زگیل تناسلی مرد – زن (HPV) در آزمایشگاه بهارستان رزرو کنید. این کار می‌تواند سلامتی شما و همسرتان را حفظ کند و از پیشرفت بیماری و ایجاد سرطان جلوگیری کند.

آزمایشگاه بهارستان همواره در کنار شما در مسیر سلامت.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آزمایشگاه بهارستان
منو